Eu sunt RaRo

Despre respect

Posted on: 7 Februarie 2011

Mama m-a crescut/educat cum a știut ea mai bine. Așa cum a fost educată și ea de către părinții ei. Așa cum impunea societatea comunistă și mediul provincial de-atunci, că vorbim de „cei 7 ani de-acasă”.

Pe lângă „nu-i frumos să minți”, „nu-i frumos să furi”, „trebuie să saluți”, „trebuie să înveți bine” au fost și alte povețe bine intenționate. Deși nu a știut să-mi explice clar și pe înțelesul meu – copil fiind – de ce nu e bine și frumos și cine stabilește regulile astea.

Bun. Mi-au intrat în cap și am fost un copil bun la învățătura, cuminte, ascultător, respectuos. E evident că și eu voi încerca să-mi educ copilul bine, că voi dori să respecte anumite norme sociale care mie mi se par de bun simț.

Singura problemă pe care o am e vis-a-vis de respect și tot ce înseamnă asta. Pentru că – „părerea mea” – respectul trebuie câștigat, nu ți se cuvine. Indiferent de vârsta, poate, venerabilă. Nu-s de acord cu regula care spune „trebuie să-i respecți pe cei bătrâni”. Adică cum? Dacă un om e bătrân dar o mare jigodie – nu voi explica ce înțeleg prin jigodie că e relativă treaba – trebuie să-l respect doar pentru că a făcut umbră pământului timp de 50-60-70 de ani?

Dacă tata e un nenorocit pe care nu l-a interesat niciodată de soarta mea, trebuie să-l respect pentru cele câteva minute care au dus la procrearea mea?

Dacă vecinul sexagenar vine și îmi dă cu bâta-n cap pentru că, cică, i-am luat locul de parcare, trebuie să plec capul și să-i respect vârsta?

Atât? Nu le consider motive întemeiate. Vreau mai mult.

Etichete:

2 răspunsuri to "Despre respect"

da, sunt si eu de acord ca respectul trebuie castigat. dar cred ca uneori incurcam respectul cu politetea. ideea de baza ar fi ca trebuie sa fii politicos in orice situatie. daca ala e javra, nu trebuie sa te porti si tu la fel. de multe ori o abordare subtila, diplomatica, face mai mult decat o injuratura.

asa ca nu trebuie sa arati respect oricui, ci doar sa dai dovada de politete si bun simt.

Da, Andreea, se confundă deseori. Problema e că, dacă ai de-a face cu un prost, subtilitățile sunt inutile. Nici înjurăturile nu rezolvă mare lucru. Doar că te descarci…
Poate, dacă o să am chef și timp, voi povesti de o pățanie cu un vecin în vârstă care considera că i-am luat locul de parcare. Și care, ca să se simtă superior, mi-a replicat in franceză că e locul lui de parcare conform dreptului primului venit. Ghinionul lui că știu (știam) franceză bine. 😀

Lasă un răspuns

