Eu sunt RaRo

Creier fără carne

Posted on: 30 Martie 2011

Am ajuns ieri întâmplător  – săru’ mâna, Alina! – pe un articol despre 2 francezi vegetarieni care riscă pușcăria pentru că le-a murit copilul. Cauzele ar fi, cică, lipsa cărnii din alimentația lor și a copilului și lipsa încrederii lor în medicina tradițională.

Am prieteni vegetarieni. Ovo-lacto-vegetarieni, mai exact. Cunosc destui oameni vegetarieni. Și încerc să-i înțeleg, deși eu sunt o mare carnivoră. Am înțeles că unii:

  • nu sunt de acord cu omorârea animalelor pentru carne și blană;
  • au unele probleme de sănătate și mediciii le-au recomandat un consum redus de carne;
  • li se face greață – din diverse motive – de la mirosul și gustul cărnii;
  • vor cure de detoxifiere.

Fiecare cu ale lui și nu voi încerca – niciodată – să conving pe cineva să mănânce ceva doar pentru că mănânc eu. Că na, nici eu nu vreau să mănânc carne de iepure din motive puerile, poate: îs prea drăgălașe animalele astea.

Dar nu-mi voi opri copilul să mănânce – dacă vrea. Așa cum nu-i refuz bărbatului – nici măcar nu încerc – plăcerea de-a mânca scoici, creveți, pui de baltă.

Se presupune că ar trebui să avem dreptul de-a alege pentru noi. Cel puțin în alimentație – că nu există legi care să ne spună ce să băgăm în gură.

Bun, ești adult și nu vrei să mănânci carne. Dar ce vină are copilul tău de-i refuzi asta? A, e prea mic pentru a lua decizii singur? Nu știe să aleagă? Nu știe că există carne? Va afla. La 3-4 ani va ști ce e aia carne și-i va vedea pe alții mâncând carne. Va dori carne și tu i-o vei refuza pe motiv că nu-i bună.

De ce trebuie să-l obligi să fie vegetarian? Tu ai devenit vegetarian obligat de cineva? Nu e corect să decidă singur, după o vârstă, dacă carnea e bună la gust și pentru sănătate? Dacă animalele alea suferă ori ba în momentul sacrificării?

Cu ce-i înlocuiești proteinele și alte minuni la 1 an? Cu fasole boabe? Hai să fim serioși!

Jos pălăria pentru vegetarienii care le asigură copiilor o alimentație diversificată bazată și pe carne!

Un mare șut în cur celor care hotărăsc – de capul lor – că copiilor lor nu trebuie să le placă carnea.

P.S. Deși eu nu mănânc spanac și urzici, bărbatul asemenea, am lăsat copilul să guste. Nu i-au plăcut. Deși vomit doar la mirosul de lapte fiert, copilul meu bea lapte.

P.P.S. Aș prefera să nu discutăm despre câte alternative la carne există și cât de bun e un regim alimentar fără carne. Ideea articolului e dreptul fiecăruia de-a alege. Și alegerile, fără drept la replică, unora pentru alții.

27 răspunsuri to "Creier fără carne"

bun articol. pai cred ca sunt mai multe aspecte aici.

foarte multi parinti cred ca ce fac ei e bun pentru copil. daca ei zic ca frunzele de baobab sunt bune, pai asta trebuie sa manance copilul. pe de alta parte, sunt foarte putini care chiar intreaba un medic ce e bine pentru un copil si daca frunzele de baobab chiar contin ceva util pentru ala mic.

un alt aspect e ca vegetarienii cred foarte mult in principii „sanatoase” de viata si vor sa insufle asta si copiilor, obligandu-i sa urmeze un stil de viata asemanator. chiar si parintii nostri ne-au zis ca nu e voie sa dai in altul, ca nu e bine. asa nici carne nu e voie sa mananci, ca omori un animal.

plus ca e moda acum sa fii verde, sa iubesti planeta si sa mananci rahat crud si cum toti vor sa fie in trend, fac experimente cretine pe familiile lor.

Andreea, a da în altul e un lucru rău și ușor de dovedit copilului: „uite, mami, îți dau și eu una; te doare? așa l-a durut și pe Georgel din parc.”
Ori a băga o bucată de carne în gură nu e dureros, să fim serioși.
Articolul meu nu se vrea un elogiu adus consumului de carne. Nici o critică adusă celor care au ales DE BUNĂVOIE să nu mănânce „mortăciuni”. Dar – am accentual folosind caps-ul – o fac DE BUNĂVOIE. S-au gândit ei, ca adulți, că e mai sănătos așa. Mi se pare total greșit și ipocrit să oblige copilul să le urmeze obiceiurile alimentare privându-l de anumite lucruri.
Nu e de-ajuns că găurim urechile fetelor de la naștere fără a le cere acordul ori că ne botezăm copiii când – poate – ei vor dori să fie atei?
Nu că botezul ar fi atât de „dureros” ca bătaia…

A mea nu are gauri 🙂

De obicei,daca vegetarienii au un stil de viata echilibrat,si mananca variat,nu ar trebui sa fie probleme.Alta e problema cand nu mananca decat cartofi prajiti si fierti…Sau cand mai sunt si prosti pe deasupra… 😦
Pana la un an,copilul meu nu voia decat lapte(de la piept)si fructe si legume pasate,si a fost si este un copil sanatos(nu,nu obez!!)
Am impresia ca femeia aia avea o alimentatie tare deficitara…

Mai,fain ca nu numai la noi se intampla de astea,mai sunt prosti si prin alte tari…

Din moment ce copilul era si asa slabit,si nu a primit nici tratament,nici supliment de vitamine,cum sa nu moara?Mi-e ciuda rau pe astia care se comporta ca in Epoca de piatra,serios…

@Carmen Pana la 1 an copilul nu stie ce vrea… Trebuie sa insisti toate combinatiile posibile. Insist din nou, colesterolul este esential pentru dezvoltarea creierului, nu doar suncilor de pe fund.
Obez sub 2 ani? Foarte greu… Da, ai grija sa nu bage ca spartul pentru ca copiii nu stiu limitele. Dar sub 1 an copilul trebuie sa aiba cea ce englezii numesc „chuby face”, scuze, dar chiar nu imi vine traducerea acum.

E foarte greu sa duci un om, nu numai un copil, sa moara de foame, de malnutritie. Desteapta respectiva hranea copilul DOAR cu lapte matern, probabil ca daca ii dadea si altceva, chiar si doar legume nu murea, era doar lipsa acuta de vitamine. Probabil ca daca se hranea ea corect, chiar doar cu lapte matern nu ar fi fost asa de rau.

Eu pe bune ca nu pot intelege de ce OMS sugereaza alaptat exclusiv pana la 6 luni. Uita-te in toata lumea asta animala, ia elefantul care este de taspe ori mai mare decat omul si pana si el incepe sa manance altceva de pe la 2-3 luni.

In fine, eu mi-am luat mainile de pe orice inseamna mamiceala :). Am ajuns la concluzia ca fi-mea are nevoie si de chelneri la masa, si de femeie in casa si de …. Nu trebuie toata lumea educata…

Da stiu, ca nu e corelatie colesterol-sunci, era doar metafora:)

Ah,am incercat si carnita,stai linistita,dar nu o inghitea nici in ruptul capului…nici acum nu vrea decat foarte rar.

Copii de obicei sunt durdulii,dar sa stii ca am vazut si obezi,la propriu…sa stii ca exista,si de aici se pun bazele la bolile de inima,si rinichi,ficat…

Doar lapte?Inseamna ca avea ea probleme,lipsa de vitamine…se stie ca daca alaptezi ai nevoie de mai multe vitamine,nu doar calorii goale…

Eu am noroc cu medicul meu,sotul 😛 dar e nasol cand pot sa aiba acces la informatii si ajutor specializat si refuza din prostie si mandrie de „parinti atotstiutori”

am cunoscut odata o vegetariana si am intrebat-o asa, intr-o doara, care-i faza. Mi-a raspuns ca ii este mila de animale. Apoi am intrebat-o care-i faza, in acest context, cu manusile si cizmele ei de piele. Mi-a spus ca sunt insinuant si obsedat …

Să înțeleg că ești bărbat?!

Aceeasi chestie am patit si eu 🙂 Si totusi in ziua de azi continua sa fie vegetarian si sa poarte incaltaminte de piele.

Nu-i corect, serios. Eu de unde știu cine comentează? :))

pai conteaza mai mult ce comenteaza si mai putin cine. Daca troleaza careva, BAF la gunoi cu el/ea! Pai nu? 🙂

Cretini care nu mai stiu ce sa mai faca sa aiba 2 coarne in plus. Slava domnului ca in ro inca se mai mananca bine si sa fim drepti copii de la noi nu au nici pe jum problemele de greutate si altele cum sunt astia din vest care sar din extrema on extrma.

Te inseli Luminitza. Sunt oameni si oameni si la noi aici, astia din vest…

Apoi padure fara uscaturi n-am vazut. Eu ma refeream la ro ca mai e mamaia la tara care mai creste gaina fara chimicale, oul are gust si culoare etc

🙂 Calitatea mancarii in vest este mult mai buna decat in Ro.
Oul chiar e ou iar pieptul de pui are 300 de g nu 1 kg. Nu mai zic de paine si mezeluri.

Deci, din punctul asta de vedere, Vestul sta mult mai bine.

Alina in care tara ca de ex mancarea in uk e varza si pieptul de pui chiar are un kg iar aia organica costa destul de mult pentru un om cu salariu mediu. Painea aici e necoapta pt ca ei mananca toast toata ziua si oul nu se compara cu ce aduce mama de acasa de la bunica. Mezelurile sunt nasoale. Tx god pt aprozarele de turci ca altfel… Si vb din experienta.

Well, Anglia nu e in Europa 😀 Sau cel putin asa cred continentalii despre ei.
Dar ai dreptate, in anumite tari din UE: Franta, Italia, Spania. Caci olandezii supravietuiesc pe sandwich-uri, nemtii pe porc, austriecii pe snitel :D.

nope, they don’t. chiar au o vorba austriecii: in fiecare zi snitel nu e bine.

chiar au o caruta de mancaruri geniale, ne-snitelate. si nemtii la fel – chiar cred ca le fac concurenta italienilor la „nudeli”. problema e ca lumea stie numai de carnati si snitel ca asta se „promoveaza” la festivalurile de bere. insa la un litru de bere parca nu merge sa mananci salata, nu?

si eu sunt de acord cu alina. mancarea e mult mai buna in vest. eu de la supermarket (!) iau niste oua geniale si carne foarte ok. nu mai zic de paine. la piata in bucuresti, iei niste oua de toata jena. nici nu au gust. ca sa nu mai zic de carne.

si nu toti au mamaie la tara ca sa le aduca oua de curte!

[…] întrebarea pare retorică, dar nu este, din contră. Pentru că via Densiuca am dat peste un articol de-al lui RaRo din care selectez următorul […]

Uff, mi s-a terminat si mie ziua… Acum pot sa comentez si eu linistita.

Vreau sa revin asupra ce a zis Raro despre cata libertate de alegere lasam copiilor.

Lucrurile stau cam alb/negru dupa parerea mea. Adica se ia bucata de copil, se ia bucata de parinte. Copilul nu este apt sa ia decizii, parintele este cel care isi asuma acest rol. Si parintele incearca ce poate si el mai bine.

Sunt sigura ca respectivii credeau ca ceea ce fac este cel mai bine pentru copil. Doar ca s-a dovedit putin fatal…

Deci apare problema cum decizi ce este bine pentru copil. Ai 2 ramificatii: sanatate si societate. La sanatate scapi mai usor cu sfatul pediatrului, asta daca nu esti dus cu pluta ca respectivii si o iei pe ulei. Cu societatea e mai dificil. Exista niste norme morale generale, pe cand restul sunt total gri.

Suntem aproape 7 miliarde de oameni pe lumea asta. Ce ar fi daca toata lumea ar fi bine mancata si educata? Credeti ca am trai intr-un rai sau e doar o utopie?

Eu cred ca omul este un animal tare social, adica actioneaza in turma. Si fiecare turma are lideri, are uscaturi, are bondari si are muncitori. Si avem nevoie de toti la fel de mult.

Concluzia mea este : traiasca diversitatea. Traiasca geniile, traiasca pitipoancele, traiasca manelistii, traisca inginerii, traiasca olimpicii! E loc pentru toata lumea.

Problema e „delicată”, într-adevăr. Dar aici nu vorbeam despre toate alegerile pe care un părinte trebuie să le facă pentru copil. Era vorba strict de mâncare. Și de refuzul de a-l lăsa să încerce ceva ce nu are cum să-i facă rău.
Știu că iar repet ce-am tot zis, dar: la 1-2-3 ani îl hrănești tu cu ce crezi că e mai bun și sănătos. Apoi începe să fie conștient și să vadă la cei din jur. Merge la grădiniță. Copiii mănâncă carne. Tu nu-i dai voie. De ce? Ce rău îi poate face o bucățică de carne? Cu ce drept îi refuzi asta? Nu e vorba despre ceva nociv.
Înțeleg să nu-i dai bere la 3 ani și nici mai târziu. Dar să începi cu afirmații de genul „cât ești în casa mea nu mănânci carne pentru că nici eu nu mănânc”… Mi se pare nedrept și frustrant.

Pentru ca in mintea lor carnea e la fel de rea precum berea in a ta 🙂

Bine/rau este foarte greu de definit. Prin alte parti e bine sa mananci mancarea cand inca misca sau daca are ceva antene si vreo 12 picioare…

Măi, să nu exagerăm. Efectele alcoolului sunt bine cunoscute și pot fi demonstrate ușor, chiar și de către cei cu un iq scăzut: bei, te îmbeți.
Ce poți spune despre carne? „Nu mănânci pentru că un animal va fi sacrificat pentru masa ta”? Așa, și? Copilului poate nu-i pasă. Adolescentului poate nu-i pasă. Poate îi place carnea. Nu se îmbată de la ea. Da, știu, e un exemplu stupid.

<> sa inteleg ca oamenii aia erau batuti in cap. au vazut emisiunea impreuna presupun…pana atunci credeau ca carnea creste pe camp, ca salata???

comentariul era legat de citatul asta extras din articol:Parintii adoptasera acest regim dupa ce vazusera „o emisiune la televizor despre transportul vitelor la abator”

Lasă un răspuns

